Hemar. Marchewka - próba generalizacji
Spektakl „Hemar. Marchewka – próba generalizacji” to spektakl, który miał swoją premierę w 2016 r. w Teatrze Muzycznym w Toruniu. Przedstawienie było wystawiane z sukcesami na scenach w Polsce i za granicą, a ponadczasowe teksty Mariana Hemara niezmiennie śmieszyły, intrygowały i wzruszały publiczność.Wiele z utworów, które zostały wykorzystane w spektaklu, nie są jednak znane szerokiej publiczności i nie są dostępne w przestrzeni internetowej. Dlatego - dbając o dziedzictwo, jakie pozostawił nam po sobie Marian Hemar - pragniemy udostępnić utwory ze spektaklu szerszemu gronu odbiorców.
Dzięki realizowanemu projektowi nagraliśmy 15 utworów ze spektaklu, które wkrótce będą dostępne również na wszystkich najpopularniejszych serwisach streamingowych tj.: Youtube, Spotify, Apple Music i Tidal.
Mamy nadzieję, że przedsięwzięcie pozwoli na zapoznanie współczesnej młodzieży z dziełami satyryka, jak i uwrażliwienie ich na historię sztuki i kultury w Polsce. Poprzez realizację nagrań, chcemy nie tylko upamiętnić spektakl, ale również zbudować trwałą relację z naszą publicznością. Poniżej znajdziecie również więcej informacji o piosenkach autorstwa Mariana Hemara.
Przedsięwzięcie objęte wsparciem w ramach środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – komponent Odporność i konkurencyjność gospodarki, inwestycja A2.5.1 Program działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
Projekt dofinansowano z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Utwory ze spektaklu "Hemar. Marchewka - próba generalizacji"
- Krzyżówka, czyli permutacje małżeńskie, muz. i sł. M. Hemar
Piosenka napisana dla aktorki Janiny Jasińskiej, którą Hemar znał jeszcze z przedwojennej Warszawy. Piosenka tytułowa w jednym z programów kabaretu Mariana Hemara, który prowadził w klubie polskim „Ognisko Polskie” na Exhibition Road w Londynie.
Piosenka należy do gatunku humorystycznych, a jej tematyką są relacje małżeńskie, ich różnorodność i skomplikowana dynamika.
Wykonanie: Paulina Stekla
- Kołysanka, muz. W.A. Mozart, sł. M. Hemar
Utwór napisany do cotygodniowego kabaretu Mariana Hemara nadawanego w radiu Wolna Europa.
Wykonanie: Agnieszka Bren-Guz
- Dieta, muz. Rafael Hernandez, sł. M. Hemar
To piosenka napisana dla Jadwigi Czerwińskiej, do programu „Dieta” w kabarecie Hemara w Ognisku Polskim w Londynie.
"Dieta" w humorystyczny sposób podejmuje temat odchudzania i relacji ludzi z jedzeniem.
Wykonanie: Agnieszka Brenzak-Guz
- Nie będziesz Ty – to będzie inna, muz. i sł. M. Hemar
Utwór napisany specjalnie dla Andrzeja Boguckiego w 1931 r. do pierwszego programu Teatru Banda „Banda Naprzód” w Warszawie.
Wykonanie: Jeremiasz Gzyl
- Ach, spójrz jak pada śnieg, muz. Narcio Herb Brown, sł. M. Hemar
Piosenka napisana w 1959 r. specjalnie dla Włady Majewskiej, która była główną wykonawczynią lwowskich piosenek Hemara.
To utwór mówiący o czymś więcej niż tylko opis zjawiska przyrody – piosenka staje się medytacją nad chwilą obecną i ulotnością czasu.
Wykonanie: Paulina Stekla, Maciej Makowski
- Może kiedyś innym razem…, muz. Władysław Daniłowski, sł. M. Hemar
Wielki szlagier z 1933 roku. Utwór został napisany do filmu „Dwanaście krzeseł” i był śpiewany m.in. przez Mieczysława Fogga i Adama Wysockiego. Hemar dowcipnie opowiadał, że dzięki tej piosence czuł się „wieszczem narodowym”, bo na każdym dancingu w Polsce wszyscy znali słowa i śpiewali wraz z zespołem muzycznym.
Utwór został wpleciony w fabułę filmu Jutro idziemy do kina (2007), a także wykorzystany w serialu Bodo (2016).
Wykonanie: Jeremiasz Gzyl
- I ja i Ty, muz. Nacio Herb Brown, sł. M. Hemar
Piosenka z komedii muzycznej „Jim i Jill” (C. Graya i G. Newmana). W roku 1932 w Teatrze Polskim w Warszawie śpiewali ją Maria Modzelewska i Eugeniusz Bodo. W kabarecie Hemara w Londynie piosenkę śpiewała Zofia Terne.
Wykonanie: Paulina Stekla, Jeremiasz Gzyl
- Sympatyczny, muz. i sł. M. Hemar
Przed wojną tę piosenkę śpiewała Stefcia Górska, dla której Hemar specjalnie ją napisał. Po wojnie, już w Londynie, Hemar mając jedynie nuty bez oryginalnych słów, napisał tekst na nowo.
Wykonanie: Agnieszka Brenzak-Guz
- Przyjaciółka, muz. i sł. M. Hemar
Piosenka Miry Zimińskiej, którą śpiewała w „Qui Pro Quo”, w programie „Zjazd centrośmiechu” (1930) wraz z Marią Modzelewska i Fryderykiem Jarosym.
Wykonanie: Paulina Stekla
- Próba generalizacji (Gdyby Polak systematycznie), muz. i sł. M. Hemar
Utwór był wykonywany m.in. przez Halinę Kunicką. Autor z finezją komentuje skłonność ludzi do uogólnień i stereotypów balansując między kabaretową lekkością a literacką głębią.
Wykonanie: Maciej Makowski, Agnieszka Brenzak-Guz
- Jeśli mnie kochasz…zabierz mnie stąd, muz. Foster-Thornton, sł. M. Hemar
Jeden z ulubionych utworów Hemara. W wywiadzie do Radia Wolna Europa powiedział: „Napisałem kilka tysięcy piosenek, ale ta należy do tych, o których myślę, że chciałbym, aby mnie przeżyły”
Wykonanie: Paulina Stekla
- Karpacka Brygada, muz. i sł. M. Hemar
Napisana do programu artystycznego Czołówki Teatralnej Brygady Karpackiej na 3 maja 1941 roku. Koncert odbył się w Latrun, dla żołnierzy Brygady Karpackiej. Pierwsza śpiewała ją Lola Kitajewicz, potem Wojciech Wojtecki. Z czasem utwór stał się nieoficjalnym hymnem Brygady Karpackiej.
Wykonanie: Maciej Makowski, Jeremiasz Gzyl
- Kraj, co się nigdy nie zmienia, muz. Ferenc Lehar, sł. M. Hemar
Finałowa piosenka z przedstawienia Teatru Hemara (czerwiec 1957) napisana specjalnie dla aktorów Teatru Polskiego z Warszawy, którzy grali w Londynie i przyszli na spektakl w Ognisku Polskim.
Wykonanie: Agnieszka Bren-Guz, Paulina Grochowska, Jeremiasz Gzyl, Maciej Makowski