Hemar. Marchewka - próba generalizacji

Spektakl „Hemar. Marchewka – próba generalizacji” to spektakl, który miał swoją premierę w 2016 r. w Teatrze Muzycznym w Toruniu. Przedstawienie było wystawiane z sukcesami na scenach w Polsce i za granicą, a ponadczasowe teksty Mariana Hemara niezmiennie śmieszyły, intrygowały i wzruszały publiczność.Wiele z utworów, które zostały wykorzystane w spektaklu, nie są jednak znane szerokiej publiczności i nie są dostępne w przestrzeni internetowej. Dlatego - dbając o dziedzictwo, jakie pozostawił nam po sobie Marian Hemar - pragniemy udostępnić utwory ze spektaklu szerszemu gronu odbiorców.
Dzięki realizowanemu projektowi nagraliśmy 15 utworów ze spektaklu, które wkrótce będą dostępne również na wszystkich najpopularniejszych serwisach streamingowych tj.: Youtube, Spotify, Apple Music i Tidal.

Mamy nadzieję, że przedsięwzięcie pozwoli na zapoznanie współczesnej młodzieży z dziełami satyryka, jak i uwrażliwienie ich na historię sztuki i kultury w Polsce. Poprzez realizację nagrań, chcemy nie tylko upamiętnić spektakl, ale również zbudować trwałą relację z naszą publicznością. Poniżej znajdziecie również więcej informacji o piosenkach autorstwa Mariana Hemara.

Przedsięwzięcie objęte wsparciem w ramach środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – komponent Odporność i konkurencyjność gospodarki, inwestycja A2.5.1 Program działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.

 

Projekt dofinansowano z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego

 

Utwory ze spektaklu "Hemar. Marchewka - próba generalizacji"

  1. Krzyżówka, czyli permutacje małżeńskie, muz. i sł. M. Hemar

Piosenka napisana dla aktorki Janiny Jasińskiej, którą Hemar znał jeszcze z przedwojennej Warszawy. Piosenka tytułowa w jednym z programów kabaretu Mariana Hemara, który prowadził w klubie polskim „Ognisko Polskie” na Exhibition Road w Londynie.
Piosenka należy do gatunku humorystycznych, a jej tematyką są relacje małżeńskie, ich różnorodność i skomplikowana dynamika.

Wykonanie: Paulina Stekla
 

  1. Kołysanka, muz. W.A. Mozart, sł. M. Hemar

Utwór napisany do cotygodniowego kabaretu Mariana Hemara nadawanego w radiu Wolna Europa.

Wykonanie: Agnieszka Bren-Guz
 

  1. Dieta, muz. Rafael Hernandez, sł. M. Hemar

To piosenka napisana dla Jadwigi Czerwińskiej, do programu „Dieta” w kabarecie Hemara w Ognisku Polskim w Londynie.
"Dieta" w humorystyczny sposób podejmuje temat odchudzania i relacji ludzi z jedzeniem.

Wykonanie: Agnieszka Brenzak-Guz

  1. Nie będziesz Ty – to będzie inna, muz. i sł. M. Hemar

Utwór napisany specjalnie dla Andrzeja Boguckiego w 1931 r. do pierwszego programu Teatru Banda „Banda Naprzód” w Warszawie.

Wykonanie: Jeremiasz Gzyl

  1. Ach, spójrz jak pada śnieg, muz. Narcio Herb Brown, sł. M. Hemar

Piosenka napisana w 1959 r.  specjalnie dla Włady Majewskiej, która była główną wykonawczynią lwowskich piosenek Hemara.
To utwór mówiący o czymś więcej niż tylko opis zjawiska przyrody – piosenka staje się medytacją nad chwilą obecną i ulotnością czasu.

Wykonanie: Paulina Stekla, Maciej Makowski

  1. Może kiedyś innym razem…, muz. Władysław Daniłowski, sł. M. Hemar                     

Wielki szlagier z 1933 roku. Utwór został napisany do filmu „Dwanaście krzeseł” i był śpiewany  m.in. przez Mieczysława Fogga i Adama Wysockiego. Hemar dowcipnie opowiadał, że dzięki tej piosence czuł się „wieszczem narodowym”, bo na każdym dancingu w Polsce wszyscy znali słowa i śpiewali wraz z zespołem muzycznym.
Utwór został wpleciony w fabułę filmu Jutro idziemy do kina (2007), a także wykorzystany w serialu Bodo (2016).

Wykonanie: Jeremiasz Gzyl


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

  1. I ja i Ty, muz. Nacio Herb Brown, sł. M. Hemar

Piosenka z komedii muzycznej „Jim i Jill” (C. Graya i G. Newmana). W roku 1932 w Teatrze Polskim w Warszawie śpiewali ją Maria Modzelewska i Eugeniusz Bodo. W kabarecie Hemara w Londynie piosenkę śpiewała Zofia Terne.

Wykonanie: Paulina Stekla, Jeremiasz Gzyl

  1. Uwagi kobiety zamężnej, muz. i sł. M. Hemar

 

Wykonanie: Agnieszka Bren-Guz, Paulina Stekla

  1. Sympatyczny, muz. i sł. M. Hemar

Przed wojną tę piosenkę śpiewała Stefcia Górska, dla której Hemar specjalnie ją napisał. Po wojnie, już w Londynie, Hemar mając jedynie nuty bez oryginalnych słów, napisał tekst na nowo.

Wykonanie: Agnieszka Brenzak-Guz

  1. Przyjaciółka, muz. i sł. M. Hemar

Piosenka Miry Zimińskiej, którą śpiewała w „Qui Pro Quo”, w programie „Zjazd centrośmiechu” (1930) wraz z Marią Modzelewska i Fryderykiem Jarosym.

Wykonanie: Paulina Stekla

  1. Próba generalizacji (Gdyby Polak systematycznie), muz. i sł. M. Hemar

Utwór był wykonywany m.in. przez Halinę Kunicką. Autor z finezją komentuje skłonność ludzi do uogólnień i stereotypów balansując między kabaretową lekkością a literacką głębią.

Wykonanie: Maciej Makowski, Agnieszka Brenzak-Guz

  1. Jeśli mnie kochasz…zabierz mnie stąd, muz. Foster-Thornton, sł. M. Hemar

Jeden z ulubionych utworów Hemara. W wywiadzie do Radia Wolna Europa powiedział: „Napisałem kilka tysięcy piosenek, ale ta należy do tych, o których myślę, że chciałbym, aby mnie przeżyły”

Wykonanie: Paulina Stekla

  1. Karpacka Brygada, muz. i sł. M. Hemar

Napisana do programu artystycznego Czołówki Teatralnej Brygady Karpackiej na 3 maja 1941 roku. Koncert odbył się w Latrun, dla żołnierzy Brygady Karpackiej. Pierwsza śpiewała ją Lola Kitajewicz, potem Wojciech Wojtecki. Z czasem utwór stał się nieoficjalnym hymnem Brygady Karpackiej.

Wykonanie: Maciej Makowski, Jeremiasz Gzyl

  1. Kraj, co się nigdy nie zmienia, muz. Ferenc Lehar, sł. M. Hemar

Finałowa piosenka z przedstawienia Teatru Hemara (czerwiec 1957) napisana specjalnie dla aktorów Teatru Polskiego z Warszawy, którzy grali w Londynie i przyszli na spektakl w Ognisku Polskim.

Wykonanie: Agnieszka Bren-Guz, Paulina Grochowska, Jeremiasz Gzyl, Maciej Makowski

  1. Wino, muz. Ludwig Grubner, sł. M. Hemar

Piosenka Hanki Ordonówny z rewii „Typki z Qui Pro Quo” (1927). Utwór był wykonywany także przez Zofię Terne oraz Gwidona Boruckiego.

Wykonanie: Agnieszka Brenzak-Guz, Paulina Stekla, Jeremiasz Gzyl, Maciej Makowski

O teatrze

Kujawsko-Pomorski Teatr Muzyczny powstał w 2014 roku i jest jedną z najmłodszych instytucji kultury w województwie kujawsko-pomorskim. Jego siedziba mieści się w Pałacu Dąmbskich przy ul. Żeglarskiej 8. Teatr kieruje swoją ofertę do widzów w każdym wieku. Dlatego prezentuje zarówno musicale, jak i spektakle komediowe, rodzinne, koncerty jazzowe, czy piosenkę aktorską. Jest idealnym miejscem dla wszystkich, którzy w teatrze szukają zarówno chwil refleksji, jak i rozrywki na wysokim poziomie.

Zobacz więcej
Logotypy dofinansowania
logo BIP

Kontakt

Kujawsko-Pomorski Teatr
Muzyczny w Toruniu

Biuro Obsługi Widza
ul. Żeglarska 8, 87-100 Toruń
tel./fax 56 678 75 18
Godziny pracy biura: 8.00-16.00
NIP: 956-23-05-867

Godziny otwarcia kasy biletowej:
Poniedziałek – Piątek: 10.00-16.00
W weekendy kasa czynna na godzinę przed wydarzeniem.

Rezerwacja biletów:
tel. 56 678 75 18, 512 982 813

Rezerwacja biletów dla grup zorganizowanych:
tel. 512 983 022

 

Zobacz więcej
Przewiń do góry